Google och Adwords

Google känner nog de flesta till då det är världens största sökmotor och en av internets mest besökta webbplatser. Google spelar en avgörande roll för internet och de besök som sker på olika webbplatser. Adwords däremot, som är Googles annonstjänst, känner inte lika många till. Att hamna högt upp i sökresultaten hos sökmotorerna är inte alltid enkelt, här kan därför Adwords vara till hjälp. För den som vill ta en genväg finns det möjlighet att för en kostnad annonsera i anslutning till de vanliga sökträffarna, de så kallade organiska träffarna.

Adwords är Googles annonstjänst

Adwords fungerar så här

Adwords fungerar så att den som vill synas på Google skapar annonser med hjälp av ett webbaserat eller klientbaserat verktyg. Detta verktyg tillhandahålls av sökmotorföretaget och ger annonsören möjlighet att skapa annonser samt välja hur och när de ska synas. Genom att sätta en budget på sin annonsering kan annonsören själv välja hur mycket han eller hon vill betala för sin annonsering. Det fungerar på så sätt att det endast är faktiska klick som genererar en kostnad, på det sättet kan annonsören vara relativt säker på att kostnaden är relevant.

Det finns både fördelar och nackdelar med att använda sig av Adwords. En av fördelarna är att det ger en genväg för att snabbare bli synlig i träfflistan. Även för det företag som inte funnits så länge och som inte lyckats bygga upp sin sökmotoroptimering än, så blir det möjligt att synas i det enorma bruset som finns på internet idag. En nackdel med systemet är att det är hård konkurrens om topplaceringarna för annonser. Detta innebär att den som vill få många klick måste betala mycket.

Beskrivning av Adwords kostnadsmodell

Adwords kostnadsmodell ser ut så att annonsören betalar en viss kostnad för varje klick, samt sätter en budget för hur mycket han eller hon är villig att betala per dag. Efter detta beror priset per klick på hur stor konkurrens det är på just de sökorden. Sökord som är väldigt vanliga och som genererar mycket trafik är därför ganska dyra. Detta innebär till exempel att den som bedriver e-handel och vill sälja sina varor på internet kan behöva betala en hel del för att synas.

En möjlighet som finns då det gäller Adwords är att ta konsulthjälp. Systemet är ganska avancerat och för att optimera sin annonsering och få ut så mycket som möjligt av sitt arbete kan det vara en god idé att ta hjälp. Det finns företag som specialiserat sig på att kunna så mycket som möjligt om Google och deras annonssystem. Detta gör att de blivit väldigt duktiga på att hjälpa sina kunder att optimera sin så kallade konverteringsgrad, det vill säga antalet sålda varor per besök.

Adwords har både för- och nackdelar

Adwords är Googles annonseringstjänst. Denna ger en bra möjlighet för den som vill synas mer på Google, inte minst för e-handlare kan detta vara en genväg till snabbare resultat. Tjänsten är dock komplicerad, det kan vara klokt att ta hjälp av en expert för att sätta upp sin annonsering på allra bästa sätt. Denna tjänst är trots allt bara ett av många sätt att synas mer på internet, sociala medier är ett annat populärt sätt som kan vara mer kostnadseffektivt i längden.